تحقيق جايگاه ديدن و فرآيند بينايي در هنر عكاسي

بخشي از متن: دستگاه‌ بينايي‌: نور از طريق‌ قرنيه‌ شفاف‌ وارد چشم‌ مي‌شود. مقدار‌ نوري‌ كه‌ وارد چشم‌ مي‌شود، تابع‌ قطر مردمك‌ است‌، سپس‌عدسي‌، نور را برروي‌ سطح‌ حساس‌ به‌ نام‌ شبكيه‌ متمركز مي‌سازد عدسي‌ چشم‌ تقريباً همانند عدسي‌ دوربين‌ كارمي‌كند. تحقيق جايگاه ديدن و فرآيند بينايي در هنر عكاسي|34009619|sarzamindoost|عكاسي ,هنر عكاسي ,جايگاه ديدن در هنر عکاسی ,فرآيند بينايي در هنر عكاسي ,جايگاه ديدن در عکاسی ,فرآيند بينايي عکاس ,بینش در هنر عكاسي ,كار تحقيقي هنر ,تحقيق هنر, تحقیق پیرامون هنر عکاسی ,تحقیق هنر عکاسی
با ما همراه باشید با موضوع تحقيق جايگاه ديدن و فرآيند بينايي در هنر عكاسي

بخشي از متن:
دستگاه‌ بينايي‌: نور از طريق‌ قرنيه‌ شفاف‌ وارد چشم‌ مي‌شود. مقدار‌ نوري‌ كه‌ وارد چشم‌ مي‌شود، تابع‌ قطر مردمك‌ است‌، سپس‌عدسي‌، نور را برروي‌ سطح‌ حساس‌ به‌ نام‌ شبكيه‌ متمركز مي‌سازد عدسي‌ چشم‌ تقريباً همانند عدسي‌ دوربين‌ كارمي‌كند. قسمتهاي‌ اصلي‌ چشم‌ انسان‌ در (تصوير 1-1) مشخص‌ شده‌ است‌.
انقباض‌ و انبساط‌ مردمك‌ بوسيله‌ دستگاه‌ عصبي‌ خودمختار تنظيم‌ مي‌شود. بخش‌ پاراسمپاتيك‌ تغييرات‌اندازه‌ مردمك‌ را بر حسب‌ تغييرات‌ ميزان‌ روشنايي‌ كنترل‌ مي‌كند. (همانند ديافراگم‌ دوربين‌ عكاسي‌) بخش‌ سمپاتيك‌نيز اندازه‌ مردمك‌ را كنترل‌ مي‌كند، و در شرايط‌ هيجاني‌ شديد، چه‌ خوشايند يا ناخوشايند، موجب‌ باز شدن‌ مردمك‌مي‌شود. حتي‌ تحريكات‌ هيجاني‌ خفيف‌ نيز، اندازه‌ مردمك‌ را به‌ گونه‌اي‌ منظم‌ تغيير مي‌دهد. (تصوير 2-1) شبكه‌ سطحي‌ كه‌ درقسمت‌ عقب‌ چشم‌ قرار گرفته‌، در برابر نور حساس‌ است‌، و سه‌ لايه‌ اصلي‌ دارد:
الف‌: ميله‌ها و مخروط‌ها:
ياخته‌هايي ‌ هستند حساس‌ در برابر نور (گيرنده‌هاي‌ نور) كه‌ انرژي‌ نوراني‌ را به‌ علامتهاي‌ عصبي‌ تبديل‌ مي‌كنند.
ب‌: ياخته‌هاي‌ دوقطبي‌:
اين‌ ياخته‌ها با ميله‌ها و مخروط‌ها در ارتباطند.
ج‌: ياخته‌هاي‌ عقده‌اي‌:
رشته‌هاي‌ آنها عصب‌ بينايي‌ را تشيل‌ مي‌دهد. (تصوير 3-1) ‌‌‌عجيب‌ است‌ كه‌ ميله‌ها و مخروطها لايه‌ پشتي‌ شبكيه‌ را تشكيل‌مي‌دهند. امواج‌ نور نه‌ تنها بايد از عدسي‌ و مايعاتي‌ كه‌ كره‌ چشم‌ را پر مي‌كنند. كه‌ هيچكدام‌ وسايل‌ مناسبي‌ براي‌ انتقال‌نور نيستند - ، بگذرند، بلكه‌ بايد از شبكه‌ رگهاي‌ خون‌ و ياخته‌هاي‌ عقده‌‌اي نيز كه‌ در داخل‌ چشم‌ قرار دارند، عبور كنند تا به‌گيرنده‌هاي‌ نوري‌ برسند، (جهت‌ پيكان‌ها‌ در (تصوير3-1 ) نشانگر جهت‌ نور است‌). اگر به‌ يك‌ زمينه‌ همگون‌، مانند آسمان‌ آبي‌، خيره‌شويد، مي‌توانيد حركت‌ خون‌ را در داخل‌ رگهاي‌ خوني‌ شبكيه‌ كه‌ در جلو ميله‌ها و مخروطها قرار دارند، ببينيد. ديواره‌رگهاي‌ خوني‌ به‌ صورت‌ يك‌ جفت‌ خط‌ باريك‌ در پيرامون‌ مركز ديد چشم‌ به‌ چشم‌ مي‌خورد، و نيز اشياء پولك‌ مانندي‌را مي‌بينيد كه‌ به‌ نظر مي‌رسد بين‌ اين‌ خطوط‌ باريك‌ در حركت‌ هستند، اينها همان‌ گلبولهاي‌ قرمز خون‌ هستند، كه‌ دررگها شناورند.

فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول: دستگاه بينايي
فصل دوم: ژاك لكان
1-2- لحظة رويت چگونگي ديدن از ديدگاه ژاك لكان
2-2- چشم- روشنايي
فصل سوم: رولان بارت
1-3- رويت در عكاسي از ديدگاه رولان بارت
فصل چهارم: ديدن در عكاسي
1-4- خواستگاه عكاسي
2-4- ديدن و مشاهده عكاس - هنرمند
فصل پنجم: زيبايي شناسي در عكاسي
1-5- گزينش كادر
2-5- نحوة ارائه عكس
3-5- نگاه و معنا
فهرست منابع و مأخذ